Tentaplugg...

Hmmm går inte så bra med mitt planerade tentapluggande ;) brukar ju vara så att allt är fan så mkt nödvändigare att göra förutom att plugga..det är t.ex. mkt nödvändigt att jag sitter här och skriver om det.. :P

Känns ju som jag har stukturen på tentan och kan hyffsat teorin men det ä klart att jag behöver läsa på mera..för att känna mig 110 % säker och får mitt G.

Kanske kan ta och öva lite...så får ni som läser se vad jag kan ;)

Teorier som jag har kring miljön är

* Kielhofner - fyra miljöer, kulturella, fysiska, sociala & institutionella (den sista är lite luddig så den behöver jag nog läsa mera om) Miljön kan både stödja och hindra ens persons aktivitetsförmåga. En stödjande och varaktig miljö skapar vanor och roller.

Sen har vi ju den kanadeniska modellen:
*CMOP som säger istort sätt samma som Kielhofner, fyra miljöer..

Teorier kring delaktighet & tillgänglighet:

*ICF - en persons engagemang i en livsituation, lite luddigt kanske? jo men det handlar om ens känsla av att delta i vardagliga aktiviteter inom t.ex. arbete, skola eller fritid. 

*Kielhofner säger oxå att delaktighet handlar om ens persons engagemang i vardagliga sammanhang. De vardagliga aktiviteterna som är nödvändiga för personens välbefinnande. Det handlar även om ens persons drivkraft(volition) vad som personen tycker är meningsfullt att göra. ENs persons värderingar och vad som är viktigt att känna sig delaktig i.

Tillgänglighet handlar om att kunna ta del av det som man vill vara delaktig i. Handisam beskriver det som att kunna ta del av information, offentliga platser, nå i affärer, komma fram där man vill i samhället. 

* Diskrimineringsombudsmannen säger oxå att samhället ska vara tillgängligt för alla oavsett funktionsnedsättning. 

*FN´s nationella handlingsplan...
*HSL, SOL, LSS (Lagar kring delaktighet & tillgänglighet..)

Ja men detta var väl spännande.. :P ska ta och läsa på lite mera tror jag..eller vad tycks? känns det som jag har koll på det hela eller kommer det gå åt pipsvängen på torsdag? 

Hejsvejs!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0